top of page

להיות בהריון


גילית שאת בהריון? תקופת ההריון שונה מאישה לאישה ויכולה להביא איתה מגוון תחושות ורגשות. מבחינה רגשית וגופנית, זוהי תקופה פעילה ביותר, החל בשינויים הפיזיים המלווים את ההיריון, וברגשות שונים המופיעים במקביל, כמו ציפייה ושמחה לצד מתח, עצב או חרדה.


את עם עצמך הגוף משתנה, ההורמונים משתוללים, את עשויה להרגיש עייפה, רעבה ולסבול מבחילות. במקביל נשים רבות חוות שינויים קיצוניים במצבי הרוח עקב תהליכים הורמונאליים ורגשיים במהלך הריון. כל זאת, יחד עם השינוי הגופני, עלולים להפוך את חווית ההריון לחוויה מורכבת. השינויים הרגשיים והפיזיים משפיעים על המשאבים, מצבי הרוח והתקשורת עם הסביבה כך שיכולה להיווצר גם תחושת בדידות עקב הקושי לתקשר את הקשיים לעצמנו ולאחרים. תקופת תחילת ההריון עשויה להיות מאופיינת בקשיים בולטים יותר, מצבי רוח הפכפכים, עייפות אדירה, פחדים וחרדות. אלו מובנים וטבעיים, במידה מסוימת הם אפילו נחוצים, שכן הם מעידים על "עבודה פסיכולוגית" שהאישה ההרה עוברת עם עצמה כהכנה להורות: כפי שבטנה ורחמה עוברים שינויים, כך גם נפשה "נמתחת" ומפנה מרחב לתינוק החדש, שעתיד לתפוס מקום ולשנות את חיי כל הסובבים אותו. ישנן נשים שיגיבו באופן אחר וימנעו מהתעסקות בהריון ואז קיים חשש שאחרי הלידה יתגלו קשיים בהסתגלות ובעיבוד, וקושי או פחד לגעת בתכנים הקשורים לשינוי העצום שמתרחש בחיים או במשמעויות של התפקיד החדש וההשלכות שלו על החיים.


את והפרטנר/ית

זוגות רבים חווים תקופה זו כמאתגרת. החששות של כל אחד מבני הזוג נכנסים לאינטראקציה ודברים שטואטאו מתחת לשטיח זמן רב עלולים לצוץ. נשים עלולות להרגיש שאין הלימה בין החיים של בן/בת הזוג שממשיכים כסדרם לבין חייה שמשתנים בהתאם לתחושות. למשל אישה הרה החווה עייפות ובחילות שנחה או ישנה במיטה משעה מוקדמת, אל מול בעלה הממשיך בשגרה שהזוג חלק קודם לכניסה להריון ואף מתאכזב מהשינוי בתפקוד של חיי זוגתו. נשים רבות יחפשו מענה אצל נשים אחרות בעלות ניסיון בחייהן כמו אמא, חברה או גיסה שיכולה להזדהות ולספק עצות מנחמות, באופן שעלול לפעמים להרחיק את בן/בת הזוג מחוץ לתמונה. מצד שני ישנו גם הפרטנר/ית שלעיתים עסוק בחששות כלכליים עקב שינוי המבנה המשפחתי. בהמשך הדרך, לאחר שעוברים בדיקות והבטן גדלה ומתקרבים לשליש האחרון ישנם זוגות שמצליחים לשלב פחדים וחששות יחד עם התרגשות וציפייה, חולמים על התינוק העתיד להיוולד ויוצרים חזון של החיים שמצפים לאחר הלידה. יש זוגות שיושבים לנסח את האג'נדה ההורית שלהם כחלק מההכנה, ישנם כאלו שחיכו זמן רב לרגע הזה ויש להם תפיסה מגובשת לגבי ההורים שהם רוצים להיות, יש זוגות שהולכים לקורסי הכנה להורות ויש זוגות שתוך כדי תנועה יחקרו מה מתאים להם.


את והעובר במהלך תשעת החודשים, הקשר של התינוק לעולם החיצוני מתבצע דרך האם הנושאת אותו. מהמזון שהוא מקבל ועד הצלילים שאותם הוא שומע - הכל בתיווכה של אמו. החל מרגע ההתעברות, מושפע העובר מפעילות האיברים של האם והוא חשוף לכל ההשפעות האלה "מקשיב" ולומד לפענח מצבים כמצב רגוע או כמצב של דחק. העובר "מרגיש" דרך הפיזיולוגיה של האם (למשל באמצעות מהירות דפיקות לב, זרימת הדם, קצב הנשימה) כשהאם בלחץ, במתח, בדיכאון, ברגיעה, בשלווה וכו'. נשים רבות ידווחו שתנועות העובר משתנות בהתאם למצבן, ועל כן חשוב להקפיד במהלך ההריון לתמוך בעצמך בכל מה שקשור בהרגעה, שחרור והרפיה.

היי במגע עם רגשותייך מתוך היכרות שלך עם עצמך ועם בן/בת זוגך, עשי דברים שאת יודעת שעושים לך טוב. הסכימי לבקש עזרה במידת הצורך, צרי לך רגעים של מנוחה במהלך היום ונסי להוריד הילוך. יקל עלייך לשלב פעילות גופנית לפריקת המתח השרירי המצטבר ולשחרור סרוטונין לשיפור המצב רוח, ויותר מכל היי במגע עם רגשותייך ופני לעזרה ותמיכה נפשית במידת הצורך.


דיכאון במהלך ההריון הריון עשוי להיות תקופה חיובית, אך לא תמיד, ולא לכל אישה. אחת מתוך עשר נשים סובלות מהתקפי דיכאון במהלך ההיריון. מחקרים מראים כי הסיבה הכי נפוצה לדיכאון לאחר לידה הינה-דיכאון בהריון שלא אובחן. ישנו ערך גבוה באבחון וטיפול במהלך ההריון. אם את מרגישה שינויים קיצוניים במצב רוח שמפריעים לך לתפקוד, עשי דברים שיכולים להקל ולהיטיב עימך וחשבי על פניה לקבלת עזרה ומרחב לעיבוד השינויים שאת חווה. ככל שתהיי מודעת וערוכה יותר לאתגרים בפניהם את ניצבת בדרך, הסתגלותך לתקופה שלאחר הלידה תהייה קלה יותר.



bottom of page